Första praktikdagen!

Efter att ha varit på Blok Tisdag och Onsdag så var det idag dax för den första dagen på praktiken! Vi har fått varsin praktikplats. Jasmine har sin praktik på ShiShi Blomster och Nicklas befinner sig på Storgatans blomsterhandel. Vi har hamnat i två helt olika butiker vilket är bra då man kan dela sina upplevelser med varandra. Nicklas butik har stor omsättning och levererar blomster till många stora evenemang. De vanligaste arbetstiderna här är 9-17 så det blir lite sovmorgon trots allt. Det är högt arbetstempo här och rasterna är inte så långa, man äter som sagt bara macka till lunch och vi kommer nog vara ganska trötta på bröd när vi kommer hem till Sverige. 
 
På ShiShi började dagen med en beställning på två dekorationer till ett par som fått tvillingar, en gutt och en jente och jag fick användning av min kunskap att göra rosetter. Annars har dagen bestått av lite städning, snittning och det har bjudits på många skratt! Butiken ligger också bredvid ett hotell där Burmas president befinner sig så det har varit fullt pådrag utanför butiken med poliser och säkerhetsfolk. Jag har också fått vara med och byta ut blommor runt om på hotellet, lätt att gå vilse i alla gångar därinne. 
 
Storgatans blomsterhandel är ett väldigt bra ställe där man kan få mycket kunskap för att utvecklas men jag känner att det kanske hade varit bra att vara där en längre tid! Jag har stått och gjort ungefär hundra stycken olika dekorationer till företag i Oslo. Det är väldigt stort så det kommer nog ta ett tag att lära sig att hitta alla grejer och man träffar nya människor varje dag. Det är viktigt att veta vad man får göra och inte får göra för att allt ska flyta på. Dock fick jag en liten lektion av Tobbe själv, då jag fick lära mig vad han tycker är det viktigaste i en låg dekoration för att den inte ska se flygande ut utan ha kontakt med bordet. 
 
 
 
 

Kommentarer
Marie säger:

Kul att få så era foton och få ta del av ert arbete.
Hälsa så mycket till Trond från mig och Annalena!!!
Ha en fortsatt bra praktik...
/Marie :)

2013-03-07 | 19:44:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback